Situatie: Bal is gewoon in spel (geen time-out), lopers op eerste honk. Slagman staat in box maar nog niet klaar, umpire staat met open handpalm rechterhand naar pitcher “hold-your-pitch”.

Vraag: Pitcher doet een pick-off naar 1. Mag dat? Met andere woorden, is het hold-your-pitch gebaar volledig gelijkwaardig aan een time-out?

Antwoord: Op het moment dat de scheidsrechter het spel stopt door welke opmerking dan ook (Hold your pitch. Don’t pitch. ect.) en hij steekt daarbij een of twee handen omhoog is het spel dood.
Het antwoord is: Ja het spel is dood. Zie spelregels honkbal 2018, hoofdstuk Verklaringen en Uitdrukkingen. “Time” is de aankondiging door een scheidsrechter van een reglementaire onderbreking van het spel. De bal is dan dood.